Podczas Festiwalu poprowadzi dwa wykłady:
„Pierwotne mózgi w technologicznych czasach: jak rozumieć siebie” oraz „O różnych mózgach w różnym wieku: jak się dogadywać”
Wykład opisuje biologiczne podłoże będące wynikiem wielu milionów lat adaptacji w zderzeniu z wymogami współczesnego społeczeństwa. Jesteśmy istotami pochodzącymi z świata niedoboru, a żyjemy w świecie nadmiaru, który nigdy nie był problemem stawianym przed nami przez środowisko. W efekcie z nadmiarem nie radzimy sobie zbyt dobrze.
Szukając recept na dobrostan w dzisiejszym świecie, musimy naturę człowieka jako bytu biologicznego, tłumaczyć sobie od nowa.
Jedną z dróg jest rozpoznanie prawidłowości funkcjonowania naszych mózgów. Odkrycia neuronauk sięgają dzisiaj daleko poza stereotypy naukowego redukcjonizmu. Dotykamy neurobiologicznego podłoża empatii, znaczenia wewnętrznych narracji czy neurobiologicznych mechanizmów działania pamięci. I wszędzie tam znajdujemy znacznie więcej niż można się było tego spodziewać po klasycznie rozumianej nauce.
Tematyka spotkania będzie krótką wycieczką po świecie współczesnej neurobiologii rozumianej jako jeden z wielu sposobów rozumienia człowieka.
Układ nerwowy rozpoczyna rozwój jako pierwszy, ale kończy go jako ostatni z układów naszych ciał. Rodzimy się przedwcześnie i część rozwoju przenosimy na okres po urodzeniu choć powinniśmy jeszcze rok pozostać w bezpiecznym zaciszu wód płodowych. To niebezpieczne zjawisko jest jednak jednocześnie źródłem naszych wyjątkowych więzi z rodzicami i podstawą wszelkich związków z ludźmi w naszym życiu. Nasze mózgi rozwijają się dynamicznie i zasadniczo różnią się u ludzi w różnym wieku. Na każdym z krytycznych etapów pozwalają nam budować odmienne modele świata i inaczej rozumieć rzeczywistość.
Dziecko, nastolatek, człowiek dorosły, dojrzały… ich mózgi różnią się od siebie, co powoduje nieuniknione napięcia.
Pozornie siły te są destruktywne, przynoszą frustracje i brak zrozumienia. W zestawieniu z doświadczeniem, wiedza na ten temat pozwala jednak w owych napięciach zobaczyć siłę napędową rozwoju.
Wykład będzie próbą pokazania osiągnięć neurobiologii ewolucyjnej w tym zakresie.
biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel i wykładowca. Popularyzator nauki, autor podręczników i programów szkolnych oraz licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to „Strefa napięć. Historia naturalna konfliktu z nastolatkiem”. „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości” oraz „Szkoła memów. W stronę dydaktyki ewolucyjnej”.
Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i wychowania. Proponuje spojrzenie na proces edukacji przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża szczególnie najnowszych osiągnięć neurobiologii. Od ponad kilkunastu lat prowadzi wykłady i szkolenia na temat biologicznych i memetycznych podstaw edukacji.
Jest pomysłodawcą i jednym z organizatorów a także przewodniczącym Komitetu Naukowego Ogólnopolskiego Sympozjum Naukowego Neurodydaktyki. Od roku 2000 do 2019 kierował Pracownią Dydaktyki Biologii. Od grudnia 2019 profesor Uniwersytetu Śląskiego. W grudniu 2020 nakładem Wydawnictwa Element pierwsza jego powieść „Adam”.
Więcej o prowadzącym: www.neurodydaktyka.us.edu.pl/
Marcin Kacprzyk
Magdalena i Mikołaj Batorowie
Justyna Szatkowska (DJ Jussi Magic)
Wanda Kruszyńska
Robert Bernatowicz
Michał Ciastoń (DJ Kuki)
Konrad Kuśnierzewski
Tomasz Różański
Mirosław Baściuk
Katarzyna Enerlich
Kamila Surma
Mathuranath (Marek Mazur)