

„Dotknij Wiatru – Dotknij Ziemi” – wystawa na Festiwalu
„Dotknij Wiatru – Dotknij Ziemi” to wystawa w estetyce i filozofii wabi-sabi, reprezentowana przez 18 uznanych polskich artystek i artystów działających w obszarze sztuk różnych mediów; tkaniny, malarstwa, rzeźby, asamblażu, grafiki i ceramiki.
Wabi-Sabi: Filozofia Zen w Sztuce
Wabi-sabi zakorzeniona jest głęboko w buddyjskiej myśli Zen. Związana z pojęciem ubóstwa i płynącej z niego prostoty, skromności, surowości i samotności. Wabi-sabi preferuje to co stare, zniszczone, przygaszone, archaiczne i niedoskonałe. Mówi o otaczającym nas świecie, który jest pełen piękna, a którego na co dzień nie dostrzegamy. Uznaje człowieka jako integralną część natury i dąży do osiągnięcia harmonii między tym co sam stworzył, a tym co ukształtowała przyroda. Piękno wabi-sabi to piękno zabarwione smutkiem i melancholią płynącą ze świadomości, że wszystko przemija, powstaje z nicości i ma swój kres.
Japońskie Korzenie Wabi-Sabi
Estetyka i filozofia wabi-sabi nieodzownie związana jest z wytworami myśli i kultury japońskiej, takimi jak: ceremonia picia herbaty, aranżacja ogrodów, sztuka układania kwiatów, ceramika raku, teatr Nō czy poezja haiku.
Uniwersalne rozumienie świata
Wystawa ta jednak nie będzie próbą przeniesienia wytworów kultury japońskiej ani w ujęciu historycznym ani socjokulturowym Japonii. Będzie natomiast zapośredniczeniem pewnego uniwersalnego rozumienia świata. Poprzez kody semantyczne wpisane w tęże estetykę i filozofię. Wystawa ta aspiruje więc bardziej do bycia rodzajem eseju wizualnego niż próbą rozstrzygnięcia problemu czy wyodrębnienia nurtu. Taka forma ma nadzieję umożliwić odbiorcy kontakt z fizycznym obiektem w jego źródłowej, acz ustrukturyzowanej formie, a co za tym idzie staje się zaproszeniem do indywidualnego wysnuwania sensów.
- Ziółkowska Dorota
- Trojanowska Anna
- Szafirowicz Beata
- Schiller Agata
Wybitni indywidualiści
Artyści biorący udział w wystawie to jednostki wybitnie indywidualne. Tworzące niezależnie od wabi-sabi, lecz poprzez własną praktykę wpisujące się w uniwersalne znaczenie koncepcji. Ich twórczość jest pełna szacunku i miłości do natury, pokory, skromności, szlachetnej duchowości. Poetyckości, mądrości i czucia. Każdy z artystów:
Balcerzak Jasiek / Bogusławski Wit / Borkowska Sylwia / Chomiak Magdalena / Gobiecka Paulina / Gowik Jacek / Grosz Ryszard / Herma Pasińska Jolanta / Hlebowicz Anna / Korecka Berenika / Lohn Zając Joanna / Milczanowska Anna / Schiller Agata Vera / Szafirowicz Beata / Świderski Arkadiusz / Trojanowska Anna / Wijatkowska Anna / Ziółkowska Dorota
zajmuje wyjątkową postawę wobec sztuki.
- Milczanowska Anna
- Lohn-Zając Joanna
- Korecka Berenika
- Hlebowicz Anna
Balcerzak Jasiek: W swoim malarstwie, poprzez rozbudowaną fakturę i operowanie kolorami ciepłymi i chłodnymi, łączy ekspresję i spokój, prowadząc do równowagi.
Wit Bogusławski: W swoich rzeźbach – kwiatach, łącząc surowość metalu i trwałość kamienia, zespala to, co długowieczne z tym, co kruche i przemijalne.
Sylwia Borkowska: Delikatne faktury jej płócien współgrają z naturalnymi pigmentami ziemi.
Magdalena Chomiak: Za pomocą swojej książki artystycznej, wykorzystując gotowe materiały organiczne, kawałki kory, ptasie pióra i rzeczy pozyskane z odpadów, odzwierciedla przemijanie i upływ czasu.
Paulina Gobiecka: Jej niezwykle delikatne porcelanowe obiekty ukazują organiczną złożoność świata natury.
Jacek Gowik: Swój pejzaż maluje grubo, fakturowo, warstwa po warstwie, gdzie powierzchnia obrazu przypomina tysiącletni naciek na skale albo gęsty, żywiczny nalot.
Ryszard Grosz: Dzięki swoim czarkom dialoguje z kulturą japońską, wydobywając z materii przedmiotu głębię poetyckiego znaczenia.
Jolanta Herma Pasińska: Fizyczność rzeźby jest dla niej sposobem wyrażenia tego, co wypływa z jej wnętrza.
Anna Hlebowicz: W swoich tkaninach sięga po tematy uniwersalne, związane z przemijaniem i odrodzeniem.
Berenika Korecka: W swoich grafikach, operując rysą, mówi, że nie ma idealnego świata, lecz wkomponowanie jej w integralną część dzieła stanowi o jego pełni.
Joanna Lohn Zając: W swoich tkaninach daje wyraz umiłowaniu natury poprzez cierpliwe, medytacyjne jej odzwierciedlanie.
Anna Milczanowska: Każdy z jej obiektów wypalany metodą archeologiczną jest unikatowym współdziełem człowieka i natury.
Agata Vera Schiller: Eksperymentuje z tkaniną i medium malarskim, łącząc oba za pośrednictwem naturalnych barwników pozyskanych z ziemi.
Beata Szafirowicz: Uchwyca ledwo dostrzegalne niuanse światła, cienia i zmienności stanów natury.
Arkadiusz Świderski: Pracując w czerni i bieli, unaocznia nasze rozumienie świata.
Anna Trojanowska: Za pomocą techniki litografii na marmurze współdziała z naturą.
Anna Wijatkowska: Dzięki swoim obiektom ukazuje piękno niedoskonałości.
Dorota Ziółkowska: Podobnie jak myśl Zen, podkreśla, że w umyśle dzielimy świat na dwa, pozbawiając się rzeczywistego spojrzenia na rzeczy takimi, jakie one są.
- Herma Pasińska Jolanta
- Borkowska Sywia
- Gobiecka Paulina
- Grosz Ryszard
- Chomiak Magdalena
- Bogusławski Wit
- Balcerzak Jasiek
- Świderski Arkadiusz
- Wijatkowska Anna
- Gowik Jacek
- Schiller Agata
- Hlebowicz Anna
Kuratorka: Marta Zielińska
„Dotknij Wiatru – Dotknij Ziemi”
Festiwal Wibracje
16-21 lipca 2024
Radotki k. Płocka
Przeczytaj więcej o Strefie Sztuki na Festiwalu Wibracje
Sprawdź program całego wydarzenia
https://wibracje.com.pl/program-2024/
Redakcja;13:45; 20.6.2024