Świadomość, a wolna wola. Co na to nauka
Świadomość i wolna wola to kluczowe zagadnienia filozoficzne i psychologiczne, które od wieków stanowią przedmiot dociekań. Z perspektywy naukowej, zarówno świadomość, jak i wolna wola są często rozpatrywane w kontekście funkcjonowania mózgu i procesów neurobiologicznych. Badania nad świadomością koncentrują się na zrozumieniu mechanizmów, które pozwalają na subiektywne doświadczenie rzeczywistości, podczas gdy wolna wola jest badana w kontekście podejmowania decyzji i kontrolowania zachowań.
Podczas wykładu omówię fascynujące badania nad świadomością oraz jej korelatami mózgowymi, a także przybliżę kontrowersje na temat tego czy istnieje wolna wola, czy też tak nam się tylko wydaje.
Uzależnienia cyfrowe. O co chodzi, z czym się wiążą i jak im przeciwdziałać
Nowe technologie, takie jak internet i smartfony, stały się nieodłączną częścią naszego życia. Aż 76% Polaków korzysta ze smartfona, a dostęp do internetu ma 96% gospodarstw domowych w Polsce. Jednak wraz z rozwojem technologii pojawiły się nowe wyzwania – coraz więcej osób zmaga się z problematycznym korzystaniem z internetu (PIU) i tzw. specyficznymi uzależnieniami cyfrowymi, takimi jak nadmierne granie w gry wideo, kompulsywne korzystanie z mediów społecznościowych, porno czy uzależnienie od smartfona.
Podczas wykładu porozmawiamy o tym, czym są uzależnienia cyfrowe, jak je rozpoznać i dlaczego mogą stanowić zagrożenie. Opierając się na badaniach własnych przeprowadzonych na dzieciach, młodzieży i reprezentatywnej grupie Polaków (N=2122), omówię, jak często występują te problemy i jakie są ich przyczyny. Poszukamy także sposobów na ograniczenie ryzyka oraz skutecznych metod przeciwdziałania i terapii.
Czy technologia rządzi nami, czy to my powinniśmy rządzić nią? Spróbujmy znaleźć odpowiedź!
Dr hab. med Paweł Holas, prof. UW – klinicysta, badacz i dydaktyk. Terapeuta i superwizor poznawczo-behawioralny (CBT), nauczyciel uważności (MBCT/MBSR/MSC), psychiatria. Profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego gdzie kieruje Katedrą Neuropsychologii Klinicznej i Psychoterapii oraz Pracownią badawczą e-MPAT Lab. Kierownik studiów podypl.: Uważność i Współczucie. Fundamenty, badania i psychoterapia na Uniwersytecie SWPS w W-wie. Prezes Fundacji Rozwoju Mindfulness prowadzącej m in. szkolenia nauczycielskie w terapii poznawczej opartej na uważności (MBCT) we współpracy z Oxford Mindfulness Center (OMC). Główny obszar zainteresowań naukowych dotyczy zjawiska uważności i współczucia oraz efektywności i mechanizmów interwencji na nich opartych. Po za tym psychologia kliniczna eksperymentalna, terapia psychodeliczna, uzależnienia behawioralne oraz badania nad procesem psychoterapii i interwencjami internetowymi.