Prof. dr inż. Włodzimierz Chomczyk (adres mailowy: wchomczyk@neostrada.pl) jest absolwentem Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Uniwersytetu Śląskiego Wydziału Pedagogiki w Katowicach. Ma stopień doktorski, który uzyskał w 1965 roku i tytuł docenta uzyskany w 1967 roku. Nominację profesorską uzyskał w roku 1991 ze skierowania Rosyjskiej Akademii Nauk (RAN) oraz Polskiej Akademii Nauk (PAN).
Był pracownikiem naukowo–dydaktycznym w Politechnikach: Śląskiej, Białostockiej i Warszawskiej, i szereg lat kierownikiem Katedry Podstaw Konstrukcji Maszyn. Przez dwie kadencje był Rektorem Politechniki Białostockiej. Przez cały czas prowadził i prowadzi badania naukowe, znajduje unikalne rozwiązania techniczne i współpracuje z przemysłem w sprawie ich wdrożenia. Jest autorem 5 książek naukowych i opublikował ponad 400 prac o charakterze naukowo-technicznym. Jest również twórcą lub współtwórcą ponad 60 patentów i wniosków patentowych. Szereg patentów zostało wdrożonych w polskim przemyśle, m.in. dwa patenty wdrożone i uruchomione w Skarżysku Kamiennej, jako modernizacja zakupionej licencji japońskiej. Przeprowadził badania i rekonstrukcję amerykańskich sprężarek na zlecenie amerykańskiego koncernu WABKOWESTINGHOUSE. Dokonał szeregu badań, ekspertyz, recenzji, ocen, itp.
Jest ekspertem w Stowarzyszeniu Inżynierów i Mechaników Polskich w POLKARGO i w Międzynarodowym Instytucie Normalizacji. Był wielokrotnie nagradzany i odznaczany za działalność dydaktyczną dla postępu technicznego, technologicznego i organizacyjnego. Jest badaczem, praktykiem i naukowcem.
Na Festiwalu opowie m.in o swoim wynalazku – autorskim silniku wiatrowym
Silnik jest wynalazkiem prof. dr inż. Włodzimierza Chomczyka, zgłoszonym do patentu we wrześniu 2009 roku. Jest to silnik napędzany siłą wiatru i zdolny do uzyskania mocy od kilkudziesięciu watów do kilkuset kilowatów. Silnik ten zawiera turbinę, sterownik i segregator strumieni przepływającego wiatru oraz inne elementy. Łopaty są wykonane z tkaniny żaglowej. Jest jedno lub wielosegmentowy. Pracuje w osi pionowej. Nie wytwarza nadmiernego hałasu i jest wysokosprawny. Jest kilkakrotnie tańszy od obecnie stosowanych ogromnych wiatraków i nieporównywalnie bardziej wydajny.
Obecnie stosuje się szereg wiatraków od rozwiązań historycznych, służących do napędu młynów lub pomp o dość niskim stosunku mocy i wydajności na jednostkę objętości, aż do nowoczesnych, o większej sprawności mechanicznej. Dotychczasowe rozwiązania, zarówno te historyczne jak i współczesne, nie pozwalają jednak w pełni wykorzystać potencjalnej energii wiatru. Ponadto współczesne wiatraki zajmują dużą przestrzeń, nadmiernie hałasują, czym zakłócają środowisko i są niebezpieczne dla ptaków.
Porównując konstrukcję wiatraków obecnie stosowanych do napędu urządzeń prądotwórczych z konstrukcją silnika wiatrowego wg wynalazku i projektu prof. Chomczyka, po jego wdrożeniu uzyska się następujące korzyści:
Znaczną obniżkę kosztów konstrukcji w porównaniu do innych, stosowanych obecnie w Polsce konstrukcji
Wykorzystanie w pełni potencjalnej energii i naporu wiatru, przez zastosowane mechanizmy umożliwiające pracę niezależnie od kierunku jego zmian oraz zwiększające ciśnienie dopływającego wiatru, co w efekcie pozwala uzyskać łączne zwiększenie mocy silnika do około 800%, w porównaniu z obecnymi urządzeniami
Jest bardziej przyjazny środowisku, dzięki ochronie przelatujących obok ptaków i znacznie cichszej pracy o około 20-30 dB w porównaniu do innych, stosowanych konstrukcji
Ochronę silnika przed awariami wywołanymi huraganem, przez zastosowanie samoczynnego ograniczenia nadmiernego naporu wiatru.
Projektowany silnik wiatrowy charakteryzuje się innowacjami i całkowicie nowymi rozwiązaniami, zwiększającymi jego wydajność. Są to m.in. mechanizm zwiększający ciśnienie wiatru, automatyczne, samoczynne ograniczenie siły wiatru (ochrona przed huraganem) oraz mechanizm ustawiający silnik odpowiednio do kierunku wiatru.
Projektowany silnik wiatrowy posiada stosunkowo prostą konstrukcję, a wdrożenie wynalazku pozwoli na masową i tanią produkcję takich silników, przyczyniając się do znacznego wzrostu uzyskiwania i użytkowania energii ze źródeł odnawialnych. Jest to całkowicie nowa, innowacyjna konstrukcja, niespotykana ani w Europie, ani na świecie, znacznie przewyższająca dotychczasowe rozwiązania zarówno wydajnością w stosunku do objętości, jak i oszczędnymi rozwiązaniami materiałowymi i nakładem robocizny, w stosunku do uzyskanej mocy silnika. Brak jest wzorców i podobnych rozwiązań w literaturze krajowej, europejskiej i światowej.
Silnik Wiatrowy Chomczyka może być stosowany m.in. do napędu urządzeń wytwarzających energię elektryczną zarówno na masztach usytuowanych na lądzie w miejscach dogodnych i na domach mieszkalnych, jak i na jednostkach pływających, szczególnie jachtach żaglowych, jak też do napędu różnego rodzaju pomp, sprężarek, czy innych odbiorników wymagających napędu – momentu obrotowego – wszędzie tam, gdzie brak jest stałych, dostępnych źródeł energii.
Kalkulacja kosztów
Koszt produkcji jednego wiatraka, które są obecnie produkowane w Polsce ocenia się na około 100.000 zł. Dlatego, aby wyprodukować 1000 szt. “tradycyjnych” wiatraków koszt produkcji wynosi około 100.000.000 zł. Oczywiście mówimy o wiatrakach o porównywalnej do Silnika Wiatrowego Chomczyka mocy produkcyjnej, jeśli chodzi o energię elektryczną.
Koszt produkcji jednego Silnika Wiatrowego Chomczyka wynosi około 18.000 zł. Wyprodukowanie 1000 szt. Silników Wiatrowych wyniosłoby około 18.000.000 zł . Są to więc ogromne oszczędności w skali kraju, nie licząc innych zalet takiego silnika.