Ajurweda podaje, że jakiekolwiek jedzenie które je kobieta w ciąży, dzielone jest na trzy części: jedna z nich odżywia matkę, jedna buduje odżywcze wartości mleka matki, a pozostała część odżywia dziecko.

Po urodzeniu, dziecko powinno zostać nakarmione piersią w ciągu godziny i przez nadchodzących 6 miesięcy należy karmić je wyłącznie piersią. W tej fazie dodatkowe jedzenie czy płyny nie są zalecane, ponieważ mleko matki jest kompletne odżywczo, odpowiednie dla rozwoju i wzrostu dziecka, chroni  je przed infekcjami i wzmacnia system odpornościowy.

Karmienie piersią

Ajurweda podkreśla plusy karmienia piersią. Według niej, mleko matki potrzebne jest do wzrostu i rozwoju dziecka.

Po sześciu miesiącach rozwijającemu się dziecku samo mleko już nie wystarcza. Luka pomiędzy zapotrzebowaniem na substancje odżywcze, a jego ilością, zawartą w mleku matki, rośnie wraz z wiekiem.

W tym czasie trzeba rozpocząć karmienie uzupełniające, aby pokryć zapotrzebowanie na dodatkową energię.

Dodatkowe karmienie

uzupełnia mleko matki, by dziecko miało dość energii, protein i innych substancji odżywczych, aby rosnąć normalnie.

Ajurweda podkreśla, że praktyki karmienia i ich rozpoczęcie są ważnym przełomem w życiu dziecka.

Karmienie piersią powinno być kontynuowane do drugiego roku życia.

Ajurwedyjscy klasycy wspominali stopniowe wycofanie wyłącznego karmienia piersią, wprowadzanie owoców i półstałych pokarmów, pod nazwą “Phalaprasana- Annaprasana”. To ważny przełom we wzrastaniu i rozwoju dziecka.

Ajurweda zaleca wprowadzanie owoców w 6 miesiącu życia, co oznacza karmienie dziecka owocami i sokami owocowymi.

Ma to poparcie w nauce. Mleku matki brakuje witaminy C, można ją więc uzupełnić poprzez owocowe puree i soki.

Wprowadzenie zbóż jako pokarmu półstałego Annaprasana Ajurweda zaleca po pojawieniu się zębów, czyli ok 8-10 miesiąca życia.

Konsystencja jedzenia

Niemowlęta mogą jeść puree, rozgniecione, półstałe pokarmy od 6 miesiąca życia. Różne owoce od 6 miesiąca życia, w formie puree lub rozgniecionej.

Od 8 miesiąca większość niemowląt może jeść także przekąski. A od 12 miesiąca większość dzieci może jeść te same rodzaje jedzenia, które konsumowane są przez resztę rodziny, czyli z “rodzinnego garnka”.

Środki ostrożności

Jedzeniem można się zadławić. Pokarmy, których należy unikać to orzechy, winogrona, surowa marchewka. Dla małych dzieci jedzenie nie powinno zawierać cząstek stałych, które mogą wywołać refluks czy prowokować wymioty. Rzadkie kleiki nie dostarczają dość energii. Między 6 a 9 miesiącem życia dzieci potrzebują mikstur gęstych, ale gładkich.

Odpowiednią konsystencję ma jedzenie, które przywiera do łyżki.

Po pojawieniu się zębów lub w okolicy 10. miesiąca życia, po zmiękczeniu konsystencji jedzenia poprzez rozgniecenie, do diety dziecka można włączyć zboża. Warto także dodać nieco masła klarowanego (ghee).

ajurweda kurs

Dlaczego Ajurweda zaleca dodawać masło klarowane?

Ghee nie tylko dodaje wartość kaloryczną do jedzenia, jego stosowanie niesie ze sobą rozmaite korzyści.

Ghee zwiększa wartość energetyczną pożywienia. Poprawia też trawienie, wzrok, odżywia skórę, a także wzmacnia intelekt. Należy dodawać 2 krople ghee do ćwiartki łyżki i stopniowo zwiększać jego ilość. Zbyt dużo ghee może powodować podrażnienie żołądka lub problemy z trawieniem, ale jedzenie bez dodatku tłuszczu może powodować zaparcia. Obserwuj trawienie dziecka i decyduj, kierując się instynktem.

Szczypta soli

Dodanie soli do pożywienia poprawia smak, rozpala ogień trawienny i zwiększa przyswajalność. Dobrym wyborem jest sól himalajska.

Ilość

W wieku 6 miesięcy karmienie należy rozpoczynać od małej ilości, bo 1-2 łyżeczek, stopniowo zwiększać wraz z wiekiem i lepszym przyswajaniem pokarmu przez dziecko.

Ilość pokarmu, jaką należy podać dziecku, powinna na początku odpowiadać wielkości kciuka. Potem stopniowo można ją zwiększać. Dziecko powinno mieć czas na stopniowe przystosowanie się, od mniejszej do większej ilości pokarmu.

Częstotliwość

Przeciętne, zdrowe niemowlę karmione piersią, potrzebuje dodatkowych pokarmów 2-3 razy dziennie w wieku 6-8 miesięcy i 3-4 razy dziennie w wieku 9-24 miesięcy. Dzieciom w wieku 12-24 miesięcy należy podawać 1-2 razy dziennie dodatkowe pożywne przekąski, np. kawałki owoców. Jeśli wartość energetyczna lub ilość pokarmu w jednym posiłku jest niska, lub dziecko nie jest już karmione piersią, należy podawać posiłki częściej. Przy wprowadzaniu pokarmów półstałych niemowlę należy karmić 3 do 5 razy dziennie.

Higiena

Trzeba być higienicznym i właściwie obchodzić się z żywnością, aby zapobiec infekcjom i niedożywieniu dzieci. Podczas przygotowywania, przechowywania i karmienia, należy przestrzegać zasad higieny. Zaleca się przycinanie paznokci podczas przygotowywania posiłków dla niemowląt. Karmienie niemowląt i dzieci powinno być zajęciem aktywnym, angażującym i interaktywnym.

Koncepcja diety mono

Ajurweda ma w swojej tradycji koncepcję, że ​Agni, ogień trawienny dziecka, potrzebuje czasu, aby zrozumieć i przystosować się do każdego pokarmu w celu jego strawienia.

Dlatego radzimy wprowadzanie po jednym pokarmie na raz. Podawaj konkretny rodzaj pokarmu przez jakiś czas, aż będziesz mieć pewność, że dziecko może je strawić i nie ma kolki, reakcji skórnej, a następnie wprowadź następny pokarm.

Jeśli do tego samego posiłku podajemy kilka różnych potraw, nawet zmieszanych i rozgniecionych w puree, posiłek staje się ciężki. Dzieje się tak, ponieważ Agni (lub enzymy trawienne) muszą sortować różne pokarmy, aby je w pełni strawić.

Ajurweda a żywność uzupełniająca

Pokarmy podawane podczas odstawiania od piersi powinny być akceptowane kulturowo, dostępne lokalnie, niedrogie, mogą być domowej roboty, czyste i higieniczne. Jedzenie powinno być odpowiednie dla dziecka, bogate w energię i składniki odżywcze, przyrządzane łatwo i łatwo przyswajalne.

Przepisy

1. Około 9-12 miesiąca dziecko powinno być karmione kleikami przygotowanymi z ryżu bezłuskowego, zmieszanego z substancjami oleistymi, takimi jak ghee i szczyptą soli himalajskiej. Ryż (Oryza sativa) jest bogaty w węglowodany, a także zawiera witaminy i minerały, takie jak żelazo, cynk, wapń itp. Jest odżywczy i łatwo przyswajalny. Pszenicę i jęczmień można gotować i podawać dziecku. Pszenica (Triticum aestivum) zawiera węglowodany, białka, kwasy tłuszczowe, minerały itp. Ma działanie odżywiające organizm i immunomodulujące. Jęczmień (Hordeum vulgare) zawiera skrobię, cukry, tłuszcze, białka i glikozydy. Nadaje ciału siłę i krzepkość. Jedzenie przygotowane z tych zbóż można podawać dziecku z odpowiednim wzmocnieniem składników odżywczych.

 

2. Vidanga (nazywany także fałszywym czarnym pieprzem) gotowany z solą i czymś oleistym jest również korzystny dla dziecka, szczególnie gdy ma biegunkę. Pomaga pozbyć się pasożytów i innych zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

 

3. Kodrava (Paspalum scrobiculatum Linn.) Proso Kodo jest znakomitym i bogatym w błonnik zamiennikiem pszenicy lub ryżu. Działa przeciwutleniająco, pomaga w radzeniu sobie z uporczywymi zaburzeniami żołądkowo-jelitowymi.

 

4. Można też zacząć od Moong dal. Fasola Moong jest najłatwiej przyswajalnym ze strączków i znakomitym źródłem białka dla dziecka.

 

5. Warzywa, które doskonale nadają się na przecier dla dzieci:

Słodka dynia, marchew, ziemniaki, szpinak, batat, długi melon

6. Jogurt jest również bogatym źródłem probiotyków, ale nie należy podawać go dziecku podczas wieczornego posiłku ani w deszczowy dzień. Jogurtu należy unikać, jeśli dziecko ma kaszel, przeziębienie lub gorączkę.

7. Słodkie kulki na niedobory żywieniowe i inne zaburzenia żołądkowo-jelitowe, pojawiające się w okresie karmienia zarówno piersią, jak i pokarmami uzupełniającymi. Są to preparaty opracowane specjalnie w celu zaspokojenia potrzeb żywieniowych niemowlęcia.

 

PRIYALA MAJJADI MODAKA – To uzupełniające jedzenie dla niemowląt może być używane do poprawy stanu odżywienia dziecka i jest przygotowywane z proszków priyala majja (Buchanania lanzan), yasthimadhu (Glycyrrhiza glabra), laja (popy ryżowe), sitopala (cukierki cukrowe) i madhu (miód). Jest łatwo przyswajalne i bogate w składniki odżywcze. Zarówno Priyala, jak i Yashti mają słodki smak i uspokajają Vata-Pitta (żywioł powietrza i ognia w organizmie). Odżywiają wszystkie tkanki i dodają siły,

 

DHATKYADI MODAKA – Przygotowywany z Dhatakipushpa (Woodfordia fruticosa), Sharkara (cukierek cukrowy) i Laja (dmuchany ryż). Wspierający dla dzieci, które cierpią na powtarzające się biegunki. Ma właściwości przeciwpasożytnicze i przeciwbakteryjne.

BALA BILVADI MODAKA – Wskazany u niemowląt ze słabym trawieniem. Przygotowywany z Bala Bilva (niedojrzałe owoce Aegle marmelos) Ela (kardamon), sharkara (cukierek), laja saktu (dmuchany ryż). Bala Bilva ma właściwości rozgrzewające i rozpala ogień trawienny. Ela poprawia trawienie i smak. We wszystkich trzech suplementach diety, oprócz właściwości leczniczych, składniki mają znakomitą wartość odżywczą. Dodanie masła klarowanego i słodkiego jaggery ponownie zwiększy wartość kaloryczną, czyniąc je pożywieniem bogatym energetycznie.

 

Powyższe, proste przepisy, zaczerpnięte zostały z klasycznych przekazów Ajurwedy, w których wspomina się tylko o składnikach. Możemy założyć, że należy użyć proporcjonalnie równych części wszystkich wymienionych składników, wymieszać je razem i stosować.

Wskazówki ogólne

1. Włączaj nowe jedzenie tylko rano. Dzięki temu będzie łatwe do strawienia przez cały dzień, a nigdy wieczorem lub w nocy.

2. Wybieraj świeżą, domową żywność, o wysokiej wchłanialności składników odżywczych.

3. Karmiąc dziecko nie spiesz się.

4. Zawsze sprawdzaj język dziecka. Jeśli ma biały osad, oznacza to, że trawienie dziecka jest nieco spowolnione.

5. Masuj dziecko dla lepszego trawienia.

6. W pierwszym roku życia dziecka unikaj wprowadzania surowych warzyw. Mogą być trudne do strawienia.

Jestem przekonana, że najlepszym przewodnikiem jest matczyny instynkt. Można czytać i zdobywać wiedzę z książek, filmów, blogów, ale to mama wie najlepiej, co służy jej dziecku.

Pamiętaj, że dzieci to twoja mini pula genetyczna, to, co lubisz ty, jest tym, czego one również pragną.

Szanuj ich potrzeby i zachowaj równowagę w jedzeniu tak, jak zachowujesz równowagę na rowerze.

Postaraj się, aby czas posiłku był interesujący, dodawaj różnorodne potrawy, szczególnie pod względem faktury i kolorów.

 

Życzę radosnych posiłków!

 

Dr Radha Jindal – ukończyła jedną z największych szkół w południowych Indiach, Sri Sri College of Ayurvedic Science and Research, z tytułem Ayurvedacharya (B.A.M.S.). Ukończyła również studia magisterskie na Rajiv Gandhi University of Health & Sciences Bangalore z tytułem Ayurveda Vachaspati (MD). Jest złotą medalistką tej uczelni.

Dr Radha jest ajurwedyjską pediatrą. Przeprowadziła wiele badań mających na celu poprawę odporności dzieci i młodzieży. Jest autorką książki na temat Ajurwedy i matką dwóch chłopców. Jej misją jest leczenie i szerzenie wiedzy o Ajurwedzie na całym świecie.

 

Przeczytaj artykuł autorki o ajurwedyjskich sposobach na zimę.

Przeczytaj także wpis o żywieniu dzieci na diecie roślinnej.

 

 

festiwal wibracje 2021